|
||||||||
|
Twintig jaar geleden werd in het Engelse Birmingham een nieuwe rockgroep opgericht door singer-songwriter Tom Smith. Hij noemde zijn band ‘Editors’ en begon aan een zeer succesvolle periode van optredens in grote concertzalen en stadiums waar ze hun songs uit zeven tot op heden uitgebrachte albums live speelden voor hun enthousiaste fans. Hun grootste hits “Munich”, “Blood”, “An End Has A Start”, “Open Your Arms”, “Papillon” en “No Sound But The Wind” behoren al enkele jaren tot het collectieve muzikale erfgoed. Hun eerste studioalbum “The Back Room” verscheen in 2005, gevolgd door “An End Has A Start” (2007), “In This Light And This Evening” (2009), “The Weight Of Your Love” (2013), “In Dream” (2015), “Violence” (2018) en hun meest recente release “EBM” die we hier wat nader zullen komen toelichten. De bezetting van ‘Editors’ anno 2022 bestaat uit leadzanger Tom Smith op piano en gitaar, leadgitarist Justin Lockey, toetsenist Elliott Williams, bassist Russell Leetch en drummer Ed Lay. Hun typerende muziekgenre wordt meestal omschreven als indie rock met een wat donkere inslag. Voor hun nieuwste plaat “EBM” ging de groep resoluut voor een revolutionaire aanpak door meer elektronica en een wat luidere en rauwere sound in hun songs te incorporeren. Daartoe hebben ze dit jaar met experimentele elektronicaspecialist Benjamin John Power (aka ‘Blanck Mass’) een extra bandlid aan ‘Editors’ toegevoegd. Hij wordt ook vermeld als één van de drie producers van deze plaat naast Justin Lockey en Elliott Williams. De synthesizers hebben voor een groot deel het van de band gekende geluid van elektrische gitaren overgenomen in de nummers op “EBM”, een afkorting die staat voor ‘Electronic Body Music’, een elektronisch muziekgenre met machinale beats en eveneens gekenmerkt door een duistere sfeer. De eerste single uit dit negen tracks tellende album verscheen in april en heet “Heart Attack” (zie 1e video). Hoewel Tom Smith altijd al de belangrijkste songschrijver van de groep was worden de credits als songwriters telkens weer aan alle bandleden toegeschreven. Hij stuurt zijn ruwe demo’s naar de andere leden die er door toevoeging van hun instrumentale bijdrage een volwaardige ‘Editors’-song van maken. Op “EBM” staan volgens ons nog enkele nummers die als single zouden kunnen worden uitgebracht: het dynamisch swingende “Karma Climb” (zie 2e video) is daarbij de grootste kanshebber, maar ook de bijna acht minuten durende sythesizertrack “Kiss”, elektropopsong “Vibe” en de wat rustigere song “Silence” zouden niet misstaan als potentiële singles uit “EBM”. Of het nieuwe frisse stadiongeluid van ‘Editors’ op deze plaat er zal voor zorgen dat de band opnieuw aan de leiding kan komen in de huidige rockscène zal nog moeten blijken. Er is heel wat concurrentie aanwezig maar de geplande optredens van de groep op 6 oktober in Ahoy, Rotterdam en op 26 oktober in ‘Vorst Nationaal’, Brussel zijn toch weer volledig uitverkocht. Hun vele trouwe fans zullen er bij die gelegenheid dus wel opnieuw ‘the time of their life’ kunnen beleven. (valsam)
|